març 2023 / ACTUALITAT

TikTok i el retorn dels rols de gènere

«Divine femininity» i altres tendències a les xarxes socials que idealitzen els rols de gènere per a les noves generacions

Ariadna Garrigós

«Una dona ha de ser amable, sensual i compassiva». Si ets una dona, deus haver sentit comentaris d’aquest estil tota la vida. Són estereotips antiquats de gènere: idees masclistes sobre com ha de ser una dona. Quan es parla de feminisme, sovint es diu que les noves generacions ja no pensen així, que hem evolucionat i que, a poc a poc, ens movem cap a un futur més igualitari. Per això és alarmant escoltar aquestes declaracions fetes per dones joves que es consideren feministes, seguidores d’una nova tendència a les xarxes anomenada «Divine femininity». Iniciada per dones i per a dones, aquest corrent utilitza termes estètics de moda per perpetuar rols de gènere i fer-los semblar desitjables o empoderadors. 

Són estereotips antiquats de gènere: idees masclistes sobre com ha de ser una dona.”

Tot i el missatge conservador que proposa, la moda va començar com a una reivindicació feminista. El moviment original denunciava com les dones han d’amagar els seus trets femenins per ser preses seriosament en espais sovint dominats per homes, sigui la feina o a la universitat. Tanmateix, el moviment s’ha anat tergiversant lentament. Es va fer popular perquè servia, igual que un llibre d’autoajuda, com a guia per a empoderar dones que se sentien perdudes. La idea d’un home que cuidi de les teves necessitats pot ser reconfortant en una època de precarietat econòmica on ser independent significa treballar, estudiar i cuidar de la casa tota sola. En aquests casos, el masclisme interioritzat pot fer semblar quedar-se a casa molt més assequible i desitjable que tot el que implica ser una dona moderna. Per això, la majoria de tiktokers que parlen sobre el tema asseguren que no busquen l’aprovació masculina, sinó que una dona ha de saber el que val. Tot i això, per molt que ho intentin negar, el que prediquen aquestes dones és quedar reduïdes al paper de mestressa de la casa.

El hashtag #divinefemininity té més de 50 milions de visualitzacions a Tiktok, proclamant que no hi ha res més empoderador que ser una «dona femenina». Aquesta visió de la dona que arriba a Catalunya a través d’internet recorda perillosament a la «Guía de la buena esposa» de 1953. Escrita per Pilar Primo de Rivera durant l’era franquista, és una guia d’11 passos de com ser una bona dona i acontentar al teu home. Les recomanacions, que varien des de «no li expliquis els teus problemes insignificants» a «estigues guapa per ell», es poden comparar perfectament amb els articles de «divine femininity» i tots els passos per atraure un «home masculí».

La idea principal de ser una «dona femenina» segons aquestes influencers, algunes de les quals ofereixen cursos per 120€, és que una dona ha de saber renunciar al control. Segons elles, una energia masculina ha de saber proveir i actuar, mentre que una bona energia femenina hauria de practicar mirar-se al mirall sovint, aprendre a no treballar tot el dia, i estar oberta a rebre —tant atenció com regals. La distinció principal entre masculí i femení sembla que els homes han de ser racionals i les dones emocionals. Fins i tot les revistes online ofereixen llistes amb directrius: has de ser sensual, suau, delicada, agraïda, i tindre cura del teu aspecte. El gimnàs, el maquillatge i skincare són essencials, tots acompanyats amb els seus anuncis d’on comprar els productes que necessites. Ofereixen una resposta fàcil a problemes complexos; aquests simples passos faran que no t’hagis de preocupar de res. Tota bona dona vol quedar-se a casa i ser mare, només perquè és més fàcil d’idealitzar que enfrontar-se a la realitat de tot el que implica ser una dona moderna. I quina dona voldria treballar si és una tasca masculina?

“En definitiva, és el masclisme de sempre maquillat estèticament com a empoderament femení.”

En definitiva, és el masclisme de sempre maquillat estèticament com a empoderament femení. Navegar les xarxes avui en dia pot ser molt perillós, sobretot si ets una nena de dotze anys i les teves celebritats online t’expliquen que no hi ha res més sexy o progressiu que ser submisa. Aquestes idees patriarcals que semblava que ja quedaven enrere per les noies d’avui, tornen amb més força que mai i amb un pintallavis de regal, tots dos recomanats per la teva tiktoker preferida. El que està de moda avui —i fa vint anys— és ser mare, muller i res més. Tot i que les tecnologies progressen, no tots els nostres valors ho fan.  

Tu també tens coses a dir? Escriu a la revista

Més d'aquesta edició...

- Més d'aquesta edició -

- Recomanats -

PORTADA  •  NOSALTRES  •  ARXIU  •  ESCRIU  •  SEGUEIX-NOS!

© Copyright 2022 l’Universitari. Tots els drets reservats. | Desenvolupament web per Pol Villaverde