Carta de la directora sobre totes les petites històries que han construït la nostra revista des de zero i la segueixen construint
L'amnistia com a preu per a la investidura, a debat
octubre 2030 / POLÍTICA
A favor de la llei d'amnistia

“Acte de poder sobirà que atorga l’oblit o el perdó general de tota una categoria de delictes”. Això és el que significa «amnistia» segons el diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans, però els darrers mesos aquesta paraula ha près un significat molt més gran, que va més enllà del terreny semàntic o lingüístic.
Per a l’actual executiu espanyol en funcions, «amnistia» pot significar tornar a governar durant els propers quatre anys, per als exiliats i la resta d’encausats pot prendre el significat d’encetar de nou i pel conjunt de sobiranistes pot ser l’inici d’una nova era política que culmini amb l’exercici de l’autodeterminació.
Independentment del que pugui significar l’amnistia per als diferents actors polítics i cívics dins d’Espanya, les darreres setmanes, la dreta i alguns membres del PSOE s’han esforçat a posar en dubte la constitucionalitat i l’ètica de la promulgació d’una llei d’amnistia pels encausats pels fets d’octubre del 2017.
Votants fent cua a un col·legi electoral barceloní l’u d’octubre de 2017.
Si ens endinsem primer en el terreny sobre la constitucionalitat de l’amnistia, podem veure de forma prou clara que aquesta sí que tindria un encaix legal dins la Constitució del 78 per diversos motius:
Primerament, cal dir que l’amnistia no es troba regulada explícitament per la Constitució Espanyola, pel que, a priori, pot ser perfectament legal la promulgació d’aquesta. Tanmateix, que l’amnistia no estigui regulada explícitament no vol dir que no ho estigui implícitament, ja que hi ha certs estàndards constitucionals relacionats amb l’article 9 (sobre la seguretat jurídica i interdicció de l’arbitrarietat de les normes) i el 14 (sobre la igualtat entre els ciutadans i ciutadanes del país) de la CE que aquesta amnistia hauria de complir. Per tant, això representa certes garanties en la redacció d’una llei orgànica sobre l’amnistia, que hauria de ser molt curosa a l’hora de parlar de l’objecte de la llei i la seva justificació.
D’altra banda, no ens trobaríem amb cap inferència del poder executiu en el poder judicial, com afirmen els escèptics amb l’amnistia ja que, recordem-ho, la principal tasca de jutges i tribunals és precisament jutjar fets i actes en base a la legalitat vigent, mentre que una llei d’amnistia no jutja fets, sinó que promou l’oblit d’aquests un cop han estat jutjats amb un objectiu clar, que és el que la justifica i li dona validesa.
Per últim, si parlem de la constitucionalitat d’una possible llei orgànica d’amnistia, hem de parar a llegir el final de la nostra Carta Magna, concretament la seva “Disposició derogatòria” on queden expulsades de l’ordenament jurídic espanyol totes aquelles disposicions que s’oposin a tot allò establert a la Constitució. I, en aquest cas, l’exemple per excel·lència és la “Llei 46/1977, de 15 d’octubre, d’Amnistia”; aquesta no va ser derogada per la Constitució del 78, pel que, conseqüentment és constitucional, fet que permet legislar en favor d’altres amnisties. És més, tots els que avui estan en contra de fer-ne una de nova pels encausats del procés, es declaren abanderats i orgullosos de la utilitat d’aquella amnistia com a símbol d’entesa política entre els espanyols per encetar una nova etapa; els mateixos motius que ara s’esgrimeixen.
“Tots els que avui estan en contra de fer-ne una de nova pels encausats del procés, es declaren abanderats i orgullosos de la utilitat d’aquella amnistia com a símbol d’entesa política entre els espanyols per encetar una nova etapa; els mateixos motius que ara s’esgrimeixen.”
Si parlem sobre la moralitat d’una llei d’amnistia, és difícil d’entendre que se la consideri com a una “aberració moral” com digué el cap de l’oposició de la XV legislatura al Congrés dels Diputats, Alberto Núñez Feijóo, ja que s’amaga darrera d’aquesta afirmació per interpel·lar els sentiments de la ciutadania espanyola com si aquesta iniciativa els afectés en el seu dia a dia i els hi anés en contra de manera personal, en comptes de ressaltar que va a favor d’uns encausats. Això només pot donar a entendre que el sector que ell lidera té por que el sistema polític funcioni de forma
plenament democràtica com a la resta de l’Europa Occidental. La majoria dels independentistes entenen que el referèndum de l’1 d’octubre del 2017, la consegüent DUI vint-i-sis dies després, l’aplicació de l’article 155, l’exili de la Generalitat, la detenció de membres del govern i líders de la societat civil i el “Judici del Procés” mai no haurien tingut lloc en un Estat plenament democràtic, ja que hauria hagut prèviament el consens i la voluntat política necessària per a que Catalunya hagués pogut exercir el seu dret a l’autodeterminació com a nació política i històrica que és.
L’amnistia no és més que l’oblit legal de tot allò que succeí ara fa sis anys i l’inici d’una nova etapa en les relacions entre l’Estat i la Generalitat de Catalunya que, qui sap, podria ser la primera passa per a dur al Regne d’Espanya a exercir com una democràcia plena i moderna i deixar votar a part de la seva ciutadania sobre el seu encaix dins o fora d’aquest Estat.
En contra de la llei d'amnistia

Desde que se dieron a conocer los resultados de las elecciones generales del pasado 23 de julio, la presidencia española ha sido una gran incógnita que hoy por hoy parece tener respuesta. La fallida investidura de Feijoó dió paso al PSOE para negociar con el resto de grupos parlamentarios y Junts per Catalunya no se lo va a poner fácil. Como ya apuntaron desde un inicio el precio está claro; amnistía o no amnistía ésa es la cuestión.
Junts se encuentra en una posición decisiva y se entiende que en una negociación sean maximalistas y que se mantengan firmes en sus demandas: referéndum, amnistía y que el Barça gane la liga si lo consideran. Sin embargo, deberían abandonar sus intereses partidistas para centrarse en plantear objetivos que defiendan los intereses mayoritarios de la ciudadanía catalana.
Si bien la amnistía supone el borrón y cuenta nueva de los delitos cometidos durante el procés, la cuestión catalana sigue sin quedar resuelta. En Cataluña el problema de fondo es cultural, histórico, económico y social. La estrategia que plantean los partidos independentistas, en cambio, pone el foco en resolver únicamente la cuestión política abandonando especialmente la económica.
Pedro Sánchez durant la campanya electoral de 2023.
Aún no se ha puesto sobre la mesa ninguna propuesta concreta sobre acordar una mayor presencia en los presupuestos del estado, un plan de inversión en infraestructuras, la reducción del déficit fiscal e incluso la concesión de un concierto económico. Medidas que van más allá de la identidad o del sentido nacional y que suponen un beneficio colectivo capaz de generar bienestar social a largo plazo, ya que a veces, cuando hay dinero lo demás pasa a un segundo plano.
Por parte del PSOE, la amnistía como moneda de cambio, más allá de un ambigüo debate a nivel jurídico, supone la pérdida de confianza por parte de sus votantes. Si bien la mirada de los socialistas ha sido más abierta que la de otros grupos parlamentarios y ha mostrado estar por la labor de buscar soluciones, lo que el líder socialista define como el momento de la “política” y de la “generosidad”, puede leerse también como el momento del soborno para investirse como presidente a cualquier precio. Esta falta de coherencia puede pasarle factura a Pedro Sánchez, dañando su imagen de cara a una posible repetición electoral en el caso de no formar gobierno.
“Si bien la mirada de los socialistas ha sido más abierta que la de otros grupos parlamentarios y ha mostrado estar por la labor de buscar soluciones, lo que el líder socialista define como el momento de la “política” y de la “generosidad”, puede leerse también como el momento del soborno para investirse como presidente a cualquier precio.”
Plantear la amnistía demuestra una diferente vara de medir para la clase política que para la clase popular. La ley se fundamenta en principios como la igualdad o la justicia material, es decir, que afecte a todos por igual. Sin embargo, la herramienta del sistema que supone la omisión de toda responsabilidad penal solamente ha sido invocada una vez: durante la transición y ahora. Por lo que de concederse, evidencia las fisuras del sistema, justícia únicamente cuando a dos de los poderes del estado les conviene.
En conclusión, la amnistía es una solución cortoplacista que responde a los intereses políticos de unos pocos. Una medida de ambigüedad jurídica que únicamente repararía las relaciones entre partidos y que olvida los problemas reales de la sociedad catalana. Una manzana envenenada para los socialistas que expone la prioridad de su partido, gobernar a toda costa, a cualquier precio.
Més articles
Marc Tul·li Ciceró i Alexander Hamilton: dos homes que escrivien com si els hi anés la vida
Els paral·lelismes inquietants entre les vides d’un orador que s’esdernegava per salvar una república i un altre que maldava per instaurar-ne una de nova
La desafecció política: Una realitat, una sensació o una il·lusió
La crisi (o el col·lapse) del sistema representatiu
Llums i ombres a Nova York
El fenomen de ‘Sex and The City’, una anàlisi l’any 2024
- Més d'aquesta edició -
No és un article més sobre l’Universitari (o sí)
Carta de la directora sobre totes les petites històries que han construït la nostra revista des de...
Marc Tul·li Ciceró i Alexander Hamilton: dos homes que escrivien com si els hi anés la vida
Els paral·lelismes inquietants entre les vides d’un orador que s’esdernegava per salvar una república i un altre...
La desafecció política: Una realitat, una sensació o una il·lusió
La crisi (o el col·lapse) del sistema representatiu
Llums i ombres a Nova York
El fenomen de ‘Sex and The City’, una anàlisi l’any 2024
- Recomanats -
L’anticapitalisme al moviment feminista, a debat
Plantejar-se si el capitalisme afavoreix o no a les dones és una qüestió difícil. Avui en dia,...
Contra los partidos políticos
Escribió Rosseau en El Contrato Social: “La soberanía es el ejercicio de la voluntad general y el...
El llenguatge inclusiu, a debat
Cal reformar el català per fer-lo 'més inclusiu'?

PORTADA • NOSALTRES • ARXIU • ESCRIU • SEGUEIX-NOS!
© Copyright 2021 l’Universitari. Tots els drets reservats. | Desenvolupament web per Pol Villaverde